Inwestycja w turystkę się opłaca – otwórz swój pierwszy hotel czy pensjonat i zarabiaj

     Działek nad morzem ubywa, hoteli i pensjonatów przybywa. Równomiernie przybywa też turystów dzięki, którym rynek hotelarski prężnie się rozwija. Własny, nawet niewielki pensjonat to poważna inwestycja.

 

     Lubimy podróżować i wypoczywać, a to bezpośrednio wpływa na branżę hotelarską i noclegową. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego liczba placówek turystycznych w Polsce w ciągu ostatnich trzech lat zwiększyła się o ponad 30 proc. Pomocne okazały się tu środki unijne, które w wielu przypadkach stały się motorem napędowym biznesu. Trzeba mieć jednak świadomość, że rynek ten jest też mało płynny. Liczba działek na sprzedaż jest ograniczona, a hotele i pensjonaty stanowiące niekiedy żyłę złota, nieczęsto trafiają na sprzedaż czy pod wynajem.

 

     Co za tym idzie jeśli jest okazja warto skorzystać. Przed dokonaniem inwestycji należy jednak poznać kilka faktów dotyczących usług turystycznych. Myśląc o zakupie nieruchomości pod hotel, trzeba wiedzieć, że aby lokal móc nazwać pensjonatem musi mieć przynajmniej siedem pokoi i zapewniać całodzienne wyżywienie dla swoich gości. Ustawa o usługach turystycznych szczegółowo konkretyzuje też obowiązkowe wyposażenie pokoi, łazienek, lobby, poczekalni, recepcji i innych części nieruchomości. Wymagane oprzyrządowanie jest zależne od wybranego standardu. Inne wytyczne będą dla motelu, a inne dla trzy gwiazdkowego hotelu.

 

     Interes można rozpocząć na dwa sposoby inwestując w działkę i decydując się na budowę lub odkupując gotową nieruchomość. W obydwu przypadkach warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji nieruchomości. Doradcy pomogą ustalić próg cenowy, wskażą atrakcyjne miejsca i dopasują je do twoich możliwości. Jeśli nie znasz dobrze wybranego przez siebie kurortu, agent opowie ci o miejscowości i przedstawi jej specyfikację.

 

     Koszty układają się proporcjonalnie do wielskości – im większa nieruchomość czy działka tym większa kwota. Na cenę wpływają również lokalizacja, bliskość do atrakcji turystycznych oraz historia budynku. Zdarza się, że na sprzedaż wystawiane są nieruchomości dawniej należące do rodów szlacheckich czy też odwiedzane przez znane osobistości.

 

     Stawiając pierwsze kroki w tej branży warto zdecydować się na przestrzeń od 300 do 500 mkw. Pozwoli to na przygotowanie od 7 do 10 pokoi dla gości. Koszty zakupu zostaną znacznie obniżone jeśli obiekt będzie już dostosowany do przepisów z ustawy turystycznej. Dalej obiekt powinien przejść procedurę zaszeregowania, podczas której przyznawane są mu określające standard oznaczenia. Wymaga to odpowiedniej ilości czasu i cierpliwości. Jeśli w nieruchomości wcześniej nie były świadczone usługi noclegowe należy dokonać zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego w starostwie. Równocześnie jednak można zacząć wdrażać własny wystrój wnętrza i planować reklamę.

 

     Warto przeliczyć zwrot inwestycji. Jej rentowność może wynieść 6–7 proc. w skali roku. Jeśli zdecydowalibyśmy się na zakup nieruchomości za 1,5 mln, z dziesięcioma pokojami o wysokim standardzie każdy za około 200 zł za dobę, w sezonie letnim nad morzem - okres zwrotu inwestycji można szacować na nieco ponad 10 lat. W porównaniu do inwestycji w miejskie kawalerii na wynajem jest to stosunkowo krótki czas. Inwestycja będzie opłacalna zarówno dla kredytobiorców jak i osób inwestujących z własnych oszczędności.

 

     Wolnej przestrzeni nad morzem ubywa coraz szybciej, nie warto ociągać się z decyzją. Własny pensjonat czy niewielki hotel to świetna alternatywa życia w mieście i gwarancja spokojnej emerytury.

© 2024 Elite Nieruchomości Szczecin - Mieszkania i domy na sprzedaż - Szczecin, Warszewo, Mierzyn, Bezrzecze, Gumieńce