Osoby urodzone między 1990 a 2000 rokiem zaczynają samodzielnie poruszać się po rynku nieruchomości. Jedni decydują się na zakup mieszkania, inni wolą najem długoterminowy. Jakie kryteria kierują wyborami pokolenia Y?
Z jednej strony pokolenie Y można uznać za studentów, dopiero co oderwanych od rodzinnego domu, ale z drugiej strony należy pamiętać, że to osoby dynamiczne, poszukujące mieszkań o wysokim standardzie wykończenia w atrakcyjnych lokalizacjach. Sytuacja finansowa dwudziestolatków wychodzący na rynek pracy, w większości przypadków, nie jest na tyle stabilna, aby pozwolić sobie na mieszkanie za gotówkę lub na kredyt. Stąd też większość pierwszych samodzielnych transakcji to wynajem długoterminowy mieszkań jedno- lub dwupokojowych. Kupno mieszkania to zwykle efekt wsparcia finansowego rodziny, wsparcie firmy, otrzymany spadek lub w przypadku nieco dojrzalszej części pokolenia Y - kapitału oszczędnościowego pozwalającego na zaciągnięcie kredytu.
Pierwszym kryterium wyboru mieszkania na sprzedaż jest nie cena, a lokalizacja. Sypialnie miasta nie wchodzą w grę, nawet jeśli są tańsze. Osoby młode nastawione są na łatwy dostęp do centrów rozrywki i szybki kontakt ze znajomymi. Istotny jest też wygodny dojazd do miejsca pracy. To osoby aktywne lubiące sport, podróże i zabawę. Mieszkanie w centrum Szczecina zapewnia możliwość spędzania wolnego czasu w pożądany sposób. Dopiero kolejnym kryterium jest cena. Utrzymanie mieszkania nie może być zbyt kosztowne. Mieszkania ocieplane gazem często zniechęcają. Podobnie jak niestabilność opłaty uiszczanej do wspólnoty mieszkaniowej.
O pokoleniu millenialsów mówi się, że to pokolenie oderwane od rzeczywistości. Jednak tylko tak się mówi. To grupa, którą charakteryzują takie cechy jak: dociekliwość, pewność siebie i merytoryczność. Zanim podejmą decyzję o inwestycji przeprowadzają dokładny research zaczynając od doświadczeń znajomych i rodziny. Istotne są dla nich opinie i komentarze innych osób. Następnie przenoszą się do Internetu, który traktują jako przedłużenie świata realnego. To właśnie tam milenialsi poszukują ofert z cyklu: sprzedam mieszkanie, wynajmę mieszkanie. Najczęściej czynią to poprzez przeglądanie ofert zamieszczanych w mediach społecznościowych takich jak Instagram i Facebook. Największym zaufaniem darzą oferty przygotowywane przez biura nieruchomości.