Rejent, notariusz – zawód, który nigdy się nie zestarzeje i nie przeminie. W czasach gdy większość ważnych zakupów jesteśmy w stanie załatwić za pomocą kliknięcia myszki, bez jego podpisu te najważniejsze transakcje mogą być nieważne.
Zadaniem notariusza jest m.in. przygotowywanie aktów własności, odpisów, wyciągów dokumentów, protokołów, ale też uwierzytelnianie dokumentów lub podpisów. Działania te mają zabezpieczyć prawa i interesy społeczeństwa. Decydując się na zakup lub sprzedaż nieruchomości wizyta u rejenta jest konieczna by uzyskać poświadczenie kopii aktu notarialnego. Podpis i pieczęć urzędnika sprawią, że wszelkie zaświadczenia nabiorą mocy prawnej i będą uznawane w urzędach i sądach. Co za tym idzie, nikt nie będzie mógł podważyć, że jesteśmy właścicielem nabytego domu czy mieszkania.
Jak wybrać notariusza? Należy kierować się jakością usług i dostępnością urzędnika, który posiada uprawnienia do wykonywania czynności notarialnych. W przypadku gdy po raz pierwszy w życiu wybieramy się do rejenta, wizytę warto poprzedzić zapoznaniem się z opiniami innych osób, na temat wybranej kancelarii. O opinię i podpowiedź można też poprosić agencję nieruchomości, która na pewno współpracuje z zaufaną kancelarią.
Nie bez znaczenia pozostaje wysokość opłaty jaką należy uiścić za sporządzenie aktu własności. Maksymalna wysokość taksy jest ograniczona ustawowo, ale jej faktyczna wysokość zależna jest od naszych negocjacji. W przypadku zakupu mieszkania na rynku pierwotnym całkowity koszt czynności notarialnych wyniesie 150 procent taksy, ponieważ umowa deweloperska również musi zostać sporządzona w formie aktu notarialnego. Formalności za zakup nieruchomości na rynku wtórnym będą tańsze przez brak konieczności zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Należy być też świadomym, że notariusz pobiera od nas szereg kwot, które nie stanowią taksy notarialnej, a są wynikiem prostych dyspozycji ustawowych.
Po dokonaniu wyboru rejenta, należy umówić się na dogodny dla kupującego i sprzedającego termin. Urzędnik poinformuje jakie dokumenty należy przekazać i jakie mieć przy sobie. Na pewno podstawą będzie tu dowód tożsamości lub paszport. Kolejne to wypis z księgi wieczystej, umowa przedwstępna zakupu nieruchomości czy zaświadczenie z banku o udzieleniu kredytu. Dostarczenie tych dokumentów jest wymagane zazwyczaj po pierwszej rozmowie z urzędnikiem, by ten miał odpowiednią ilość czasu na sporządzenie dokumentu. Powinniśmy mieć możliwość zapoznania się z treścią aktu przynajmniej na dzień przed podpisaniem. Praktykowane jest również wcześniejsze przygotowanie umowy między sprzedającym, a kupującym. Jeśli jej treść jest zgodna z prawem notariusz na jej podstawie sporządzi akt notarialny – rozwiązanie to pozwala na zaoszczędzenie czasu. Dokonanie formalności odbędzie się w kancelarii notarialnej, tylko w skrajnych przypadkach podpisanie aktu może odbyć się po za kancelarią.
Warto też wiedzieć, że dziś zawód notariusza jest nieustannie poszerzany o nowe kompetencje. Rejenci wykonują szereg czynności zarezerwowanych dotychczas dla sądów. Dzieje się tak, ponieważ notariusze są bezstronni wobec stron czynności, a także mają obowiązek przekonywać się o rzeczywistej zdolności do czynności prawnych oraz woli stron, a nawet dbać o słuszne interesy osób trzecich. Notariusz przyjdzie z pomocą również gdy pojawia się problem z ustaleniem stanu prawnego nieruchomości. Może się tak zdarzyć kiedy dokumenty mają niejednoznaczną treść lub zapis w księdze wieczystej jest nieczytelny.
Transakcja kupna i sprzedaży nieruchomości, to procedura skomplikowana i wymagająca cierpliwości. Należy się przygotować, że dokończenie formalności może potrwać nawet kilka miesięcy. Zadaniem notariusza jest przeprowadzenie kontrahenta przez „labirynt” powinności w możliwie jak najprostszy sposób.