Inwestorzy, deweloperzy czy zarządcy nieruchomości coraz częściej decydują się na adaptację starych, zniszczonych lub zabytkowych nieruchomości do celów komercyjnych. Jak się okazuje tego typu działania stanowią świetną alternatywę dla wielkich biurowców i centrów biznesu.
Zainteresowanie dawnymi nieruchomościami (kamienice, zakłady przemysłowe, fabryki) widać na polskim, a nawet szczecińskim rynku od kilku lat. Stara Rzeźnia czy Trafostacja Sztuki w Szczecinie, Stary Browar i Stara Rzeźnia w Poznaniu czy Manufaktura w Łodzi, to tylko kilka z przykładów. Lubimy przebywać w zabytkowych, postindustrialnych i surowych przestrzeniach. To dobry zwiastun dla rynku nieruchomości oraz rozwoju polskich miast. Dawne nieruchomości starzeją się dużo wolniej pod kontem technicznym. Nadawanie im nowego życia, to również wykorzystanie i tak już zajętej przestrzeni miasta.
Co istotne, dawne nieruchomości najczęściej znajdują się w obrębie centrów lub w ich pobliżu. Decydując się na adaptacje starej kamienicy, budynku szwalni czy drukarni, razem z nieruchomością komercyjną kupimy prestiżową lokalizację. Atrakcyjne położenie, to bliskość komunikacji miejskiej i infrastruktury, łatwy dostęp do budynku dla pracowników i najemców, ale też sąsiedztwo takich miejsc jak: punkty gastronomiczne, kawiarnie, sklepy, baki. Atrakcyjna lokalizacja, to połowa sukcesu. Kolejny krok, to właściwe określenie przeznaczenia nieruchomości. Przestrzeń może stać się przestrzenią najmu kilku mniejszych przedsiębiorców – kancelarie adwokacje, pracownie architektury i designu, biura projektowe czy gabinety lekarskie. Takie rozwiązanie może przyciągnąć kolejnych inwestorów. Inną możliwością jest przekształcenie budynku w siedzibę jednej firmy. Dobrym przykładem jest Centrum Praskie Koneser w Warszawie.
Przekształcanie dawnych nieruchomości w centra biznesu, to także modelowanie wizerunku potencjalnych najemców. Korporacje lub duże firmy chcąc przyciągnąć młode pokolenie pracowników, muszą liczyć się z tym, że ważną rolę odgrywa dla nich ogólny design miejsca. Wybierając między biurem w zniszczonej kamienicy, a odnowionej industrialnej przestrzeni po zakładzie przemysłowym, na 90 proc. kandydat na pracownika wybierze firmę o nowoczesnym i modnym wizerunku. Wizerunek opierający się na najnowszych trendach, stał się dziś dla korporacji kluczowym elementem w pozyskaniu i zatrzymywaniu przy sobie pracowników, z najmniej stabilnego pokolenia. Wystrój biura ma dziś budować atmosferę pracy, ale też przywiązywać do siebie osoby zatrudnione, które mają czuć się lepiej, niż we własnym mieszkaniu. Wystarczy odwiedzić szczeciński Lastadia Office by zrozumieć tę ideę.
Poszukując odpowiedniej nieruchomości warto skorzystać z pomocy specjalisty. Doradca pomoże w wybraniu odpowiedniej oferty. Agencja nieruchomości zajmie się sprawdzeniem inwestycji pod kontem zadłużenia i w kwestiach prawnych. W razie potrzeby doradcy wskażą również firmy projektowe i pomogą nawiązać kontakty, dzięki którym będzie można sprawnie przygotować plan rewitalizacji budynku no i rozpocząć prace.